Państwa zachodnioeuropejskie dokonywały podbojów w Afryce w celu rządzenia, zdobywania surowców i znajdowania rynków zbytu dla własnego przemysłu, nabywania ziemi pod
rolnictwo i hodowlę gospodarczą, pozyskiwania pracowników w gospodarstwach rolnych.
Najwcześniej pojawili się w Afryce Portugalczycy, którzy opanowali teren obecnej Angoli, Gwinei, Mozambiku i wybrzeża Afryki Wschodniej w XV i XVI wieku. W XVII wieku
przybyli Holendrzy, którzy opanowali tereny obecnej RPA, głównie było w celu zakładania dużych gospodarstw rolnych i hodowlanych. Później do Afryki przybyli Brytyjczycy,
Francuzi, Niemcy, Hiszpanie, Włosi, Turcy i Belgowie.
Afrykanie sprzeciwiali się podbojowi ich terytoriów z powodu:
Afrykanie stosowali różne taktyki, aby przeciwdziałać inwazji kolonialnej:
1. Działania wojenne
2. Umowy
3. Odmowa pracy, płacenia podatków, a nawet rozwijanie konkurencyjnych praktyk biznesowych,
4. Odmowa naśladowania tradycji kolonialnych.
Lud | Dowódca | Okres |
---|---|---|
Hehe | Mkwavinyika Mkwawa | 1891-1898 |
Meru | Matunda Kaaya | 1896 |
Wanyamwezi | Mtemi Mirambo | 1886-1893 |
Wamatumbi we współpracy z Wambungu, Wangoni, Makonde, Wangindo, Wasangu, Wabena i Pogoro | Kinjeketile Ngwale | 1905-1907 (Powstanie Majimaji) |
Wazigua | Bwana Heri, Hasan Bin Abushiri | 1889 |
Przykłady walki Ugandyjczyków z Brytyjczykami to: walka ludu Wabaganda pod dowództwem Kabaki Mwanga i ludu Bunyoro pod dowództwem Omukamy Kabalegi w 1888 roku. Kabaka
Mwanga uciekł i ukrył się na wyspie Bulingungwe na Jeziorze Wiktorii po tym, jak Brytyjczycy grozili mu zabójstwem biskupa Hanningtona z Church Missionary Society (CMS).
Król Kabalega, który rządził Bunyoro od 1869 roku, przeciwstawił się angielskim kolonistom dowodzonym przez Sir Samuela Bakera w roku 1872 i pokonał go.
W Kenii Dedan Kimathi walczył z siłami brytyjskimi od roku 1945 do 1952, kiedy Brytyjczycy najechali ziemię ludu Kikuju. Został aresztowany i stracony w 1952 roku.
Społeczność Wanandi pod wodzą wodza Koitalela walczyła z angielskimi kupcami, którzy skonfiskowali ich ziemię. Walka trwała od roku 1895 do 1906, kiedy lud ten został pokonany,
a wódz Koitalel został zamordowany. Po klęsce tubylcy postanowili stawić opór Brytyjczykom, odmawiając przyjęcia chrześcijaństwa, zapisania dzieci do szkoły i naśladowania kultury
brytyjskiej.
Przywódcy niektórych społeczności zawierali porozumienie z kolonistami. Sądzili, że mogą uniknąć obcych rządów a nawet uzyskać pomoc od państw kolonialnych, aby obronić
swoją ziemię i walczyć z wrogimi plemionami sąsiednimi. Wrogość wynikała z chęci grabieży ich ziemi, bydła, a nawet porywania kobiet i dzieci. Przykładami społeczności,
które stosowały tę taktykę w Afryce Wschodniej, są ludy Wachaga i Wasangu w Tanganice, Kikujowie w Kenii i Wabaganda i Watoro w Ugandzie.
Mangi Mandara, przywódca Wachaga w rejonie Old Moshi w latach 1891-1892, podpisał traktat z Niemcami, który miał pomóc mu w walce z Mangi Sina w rejonie Wakibosho i udało mu
się obronić przed nimi swoje ziemie.
Władca Sangu, Merere, w latach 1891 a 1898 poprowadził swój lud do walki z Heheh z pomocą Niemców, z którymi zawarł traktat.
Przywódca Kikuju imieniem Karuri z Garuke w rejonie Mairanga współpracował z angielskimi misjonarzami. Pomógł też angielskim kolonistom w ustaleniu panowania na tym obszarze.
Pozwolił Brytyjczykom użyć swoich żołnierzy do walki z uciskającymi społecznościami kenijskimi.
W Ugandzie Kabaka Mutesa I, który rządził w latach 1856–1884, zawarł porozumienie z Brytyjczykami, aby pomóc mu bronić imperium Bugandy przed inwazją Banyoro. Drugim celem
było zdobycie wsparcia zbrojnego od Brytyjczyków. W ten sposób udało mu się rozszerzyć terytorium swojego imperium i stworzyć potężną armię. Kontrolował firmy i pobierał
podatki w okolicy.
Angielski badacz Henry Morton Stanley przybył do Ugandy w 1875 roku. Pomagał Kabace Mutesie I w wojnie z buntownikami Barum, i przekonał go do zezwolenia na działalność
brytyjskich misjonarzy. W roku 1879 Kabaka Mutesa I wyznaczył trzy osoby w Wielkiej Brytanii na swoich ambasadorów.
W 1890 roku lud Ndebele z Zimbabwe (Południowa Rodezja) walczył z Brytyjczykami pod dowództwem Lobenguli. W roku 1894 roku Brytyjczycy pokonali lud Ndebele, a wódz
Lobengula uciekł do Zambii (Rodezja Północna), gdzie przebywał aż do śmierci.
Armia Shire (Malawi) złożona z bojowników Wazimba walczyła z Portugalczykami w latach 1580-1590. Portugalczycy uciekli do Mozambiku.
W latach 1891 do 1895 roku lud Wayao walczył z Portugalczykami. W 1895 roku dołączyli do niego Chewa i Wangoni. W roku 1899 wygrali Portugalczycy.
Przywódcy Walozi, Walunda i Wabemba zawarli umowę z Brytyjczykami, aby im pomogli w walce z Ndebele. Przywódca Walozi, Lewanika, zaapelował do Brytyjczyków o założenie szkoły, w której będą uczyć jego ludzi czytania, pisania, liczenia i rzemiosła. W tym czasie Cecil Rhodes był władcą Rodezji Południowej (Zimbabwe) i Rodezji Północnej (Zambia). Przedstawiciel Cecila Rhodesa, Charles Ruud, zaakceptował prośbę Lewaniki, ale nie została ona spełniona. Brytyjczycy zajęli duży obszar żyznej ziemi i rozdali go białym osadnikom.
Watukolor z Tukolor w Nigerii, na czele z Ahmadu Seku, walczyli z Francuzami w latach 1885-1887, a Mandinka w Mali pod rządami Samore Toure w latach 1882-1898.
Mimo że armia Samore Toure liczyła 80 000 żołnierzy, przegrał on wojnę. Francuzi schwytali go w roku 1898 i uwięzili w Gabonie aż do śmierci w roku 1900.
Aszantowie prowadzeni przez przywódcę imieniem Asante, prowadzili wojnę z Brytyjczykami w roku 1874 i zostali pokonani. Ich kwatera główna w Kumasi została podpalona.
Potem Aszantowie pod dowództwem Asantehene Prempeh walczyli z Brytyjczykami w latach 1895 do 1896 i ponownie zostali pokonani.
Lud Igbo z Igboland (Nigeria) walczył z Brytyjczykami w roku 1910 roku. Jednak przegrali wojnę, a Brytyjczycy przejęli kontrolę.
W Afryce Zachodniej przykładami władców, którzy stosowali umowy z kolonizatorami byli Ahmadu Seku z ludu Tukolor i Samori Toure z ludu Mandinka. Zawarli oni wspólnie umowy o współpracy z Francuzami. Jednocześnie tradycyjni władcy pomagali Francuzom w rządzeniu koloniami. Na przykład Ahmadu Seku pomógł Francuzom walczyć z państwem Futa Banduo, które znajdowało się między Senegalem a Górną Gambią, w latach 1885-1887.
W Południowej Afryce Zulusi, dowodzeni przez Cetewayo, walczyli z Brytyjczykami w bitwie o Isand Mwana w 1879 roku i przegrali.
W Namibii lud Wanama dowodzony przez Hendricka Witbooia przegrał w walce z Niemcami w 1893 roku. Witbooi poddał się w roku 1894 roku i pomógł Niemcom w walce z ludami
Nandanderu i innymi w Afryce Południowej.
W 1840 r. lud Tswana, dowodzony przez wodzów Sethele wa Kwena i Khama III wa Ngwato, zwrócił się o pomoc do Brytyjczyków po zaatakowaniu ich przez inne ludy, takie jak Z
ulusi i Kaburu z Afryki Południowej.
Lud Herero z Namibii, na czele z Maherero, zawarł w roku 1890 sojusz z Niemcami, którego celem była pomoc w walce z ludem Nama. W tym czasie przywódcą Nama był Hendrick Witbooi.
Zamiast niektórych tradycyjnych władców kolonizatorzy wyznaczyli władców marionetkowych, których nie akceptowała ludność miejscowa. Sytuacja ta doprowadziła do strajków
na niektórych obszarach, zwłaszcza odmowy płacenia podatków i rezygnacji z dyrektyw rządowych.
Po wygranej wojnie najeźdźcy stworzyli własne systemy rządów w różnych krajach afrykańskich, z których korzystali bardziej niż sami Afrykanie.
Afrykanie zostali zmuszeni do płacenia podatków.
Na niektórych obszarach Afrykanie byli mniej licznie zatrudniani w gospodarstwach osadniczych. Ponadto niektórzy Afrykanie zostali przetransportowani z obszarów,
w których mieszkali, i wysłani do pracy na polach osadników z dala od swoich domów. Na przykład niektórzy ludzie z Tanganiki zostali przetransportowani na wybrzeże,
gdzie pracowali na plantacjach sizalu.
Z powodu słabszego uzbrojenia wielu afrykańskich bojowników zginęło.
Wojna z najeźdźcami spowodowała straty w produkcji majątku.
Przywódcy, którzy stanowczo sprzeciwiali się kolonizatorom, byli aresztowani i więzieni, wieszani lub wypędzeni.
Wielu Afrykanów naśladowało obcą kulturę i postrzegało swoją kulturę jako barbarzyńską.
Opracowała A.D na podstawie podręcznika: Tujifunze Historia darasa la 7 / N.K. Ndosi. - Dar es Salaam : Educational Books Publishers, 2011.